leczenie depresji Warszawa, terapia DDA Warszawa

Hojni czy przestraszeni – efekt huśtawki emocjonalnej

Polscy badacze ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Prof. Doliński i współpracownicy przeprowadzili bardzo ciekawy eksperyment. Za wycieraczki zaparkowanych w niewłaściwych miejscach samochodów wkładali ulotki, które z daleka do złudzenia wyglądały jak mandaty. Następnie obserwowali reakcje kierowców.

Zakładali, że właściciele aut na widok kartki za wycieraczką swojego samochodu zdenerwują się i przestraszą. Gdy jednak przekonają się, że to tylko reklama odżywki do włosów, źródło negatywnych emocji zostanie wycofane i wpadna w stan hustawki emocjonalnej. W tym momencie do kierowców podchodzili wolontariusze organizacji charytatywnej – w rzeczywistości pomocnicy eksperymentatorów) z prośbą o datek na rzecz potrzebujących.

Zgodnie z przewidywaniami badaczy. w takich warunkach ludzie byli bardziej ulegli wobec prośby, a w efekcie bardziej hojni.